Vi är forskare, mammor, lärare och pappor som gått samman kring vår passion att ge barn bästa möjliga start i livet.
Sedan 2002 har vi inspirerat mer än 500 000 barn att engagera sig i vetenskap. Med vår djupa kunskap om hur barn lär sig, erbjuder vi fantastiska produkter som handplockats för deras förmåga att väcka barns nyfikenhet.
Vårt mål är att hjälpa barn över hela världen att utforska vetenskap.
Vi tror att alla barn, oberoende av bakgrund, ska ha möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. För att nå ut till barn som kommer från lägre socioekonomiska förhållanden, samarbetar vi även med icke-statliga organisationer. Att utforska vetenskap med hjälp av våra produkter inspirerar inte bara ditt barn, utan ger även mindre lyckligt lottade barn möjlighet att engagera sig i vetenskap.
Våra produkter är mer än bara en leksak.
Vi erbjuder aktiviteter som är noggrant designade för att stimulera sinnena och samarbetet mellan vuxna och barn, så att deras sociala förmågor kan utvecklas och deras kreativa och vetenskapliga tänkande främjas. Tillsammans med våra produkter får du en detaljerad beskrivning av aktiviteter och hur din familj kan utforska vetenskapens underverk.
Vi ger barn roliga och fascinerande alternativ till digital underhållning med hjälp av praktiska aktiviteter. Genom att utveckla vetenskap till att bli en hobby, tror vi att barnen kan inspireras till att lägga ifrån sig sina skärmar och undersöka världen runt omkring.
Läs mer om Forskerfabrikken i Norge
Forskarfabrikens berättelse
Vi är ett socialt företag med 20 års erfarenhet och våra sociala mål är lika viktiga för oss som våra affärsmål. Vårt sociala mål har alltid varit att öka barns intresse för naturvetenskaper och att hjälpa dem att bättre förstå dessa ämnen.
Vi är stolta över att under dessa 20 år, ha inspirerat mer än 500 000 barn att engagera sig i vetenskap.
Forskarfabriken grundades 2002 av biokemisten Hanne S. Finstad. Hon lämnade en lovande karriär inom cancerforskning för att följa sin passion: att motivera barn och ungdomar att läsa vidare inom naturvetenskap och teknik. I sitt garage utvecklade hon kvällskurser för barn, vilka snabbt blev populära i Oslo-området.
Med hjälp från Ferd, ett familjeägt investeringsföretag, växte Forskarfabriken ur garaget och fick möjlighet att inspirera ännu fler barn.
Idag ger Forskarfabriken kurser för barn på mer än 200 platser i Norge och väntar otåligt på att få inspirera barn i hela världen.
Det är viktigt för oss att nå ut till sämre lottade barn.
I Norge samarbetar vi med flera organisationer som erbjuder fritidsaktiviteter för barn, som exempelvis Röda Korset. I år har vi också med stor framgång testat vetenskapskurser i skolor i Zambia, i samarbete med lärarstuderande från Norges teknisk-vetenskapliga universitet.
Vi har lärt oss att barns reaktion på vetenskapliga experiment inte påverkas av var de bor. Alla älskar det!
Barn i Zambia är lika entusiastiska som norska och svenska barn när de lär sig kemi medan de gör slime och använder färgskiftande färg.
Vi upplevde detsamma 2014, när vi anordnade sommarskola för fattiga barn i Pakistan, och med UV känsliga pärlor i Kambodja.
Till hösten hoppas vi veta hur vi kan bidra till utbildning inom matematiska, naturvetenskapliga och tekniska ämnen på förskolor i Zimbabwe i samarbete med SOS Barnbyar.
Under kommande år önskar vi nå ut till fler barn som kommer från fattiga förhållanden.
Forskarfabrikens Filosofi
Vår vision är att jorden ska bli en fredlig, mångkulturell civilisation och vi har en starkt tro på att barn som har fått utbildning och är informerade är nyckeln till detta. Vi önskar bidra till en bättre värld genom att ge barn förmågan till kreativt och vetenskapligt tänkande, liksom socialt samspel. Denna vision är helt klart ambitiös, men vi har anledning att tro att vi verkligen kan göra skillnad.
De barn som gick på våra vetenskapskurser under 2002–2006 är nu unga vuxna som håller på att göra sina vägval i livet. Vi frågade om vi påverkat dem, och otroliga 20 % sa att det hade vi gjort! Dessutom går dubbelt så många av våra kursdeltagare på utbildningar inom STEM (matematiska, naturvetenskapliga och tekniska ämnen) på universitetsnivå än genomsnittet i Norge. Detta gäller oberoende av föräldrarnas socioekonomiska bakgrund.