FORSKERFABRIKKENS MATTEHĂFTEN đ
Â
SĂ HĂR BLIR DET ROLIG ATT GĂRA MATEMATIK TILLSAMMANS
Lag en plan sammen slik
Skapa en plan tillsammans sÄ hÀr:
-  BerÀtta för ditt barn att du ser fram emot att ni ska göra matte tillsammans.
- Om barnet har lÄg motivation för att arbeta med matematik kan det hjÀlpa att komma överens om en belöning, en yttre motivationsfaktor. En genomgÄng av 40 Ärs forskning om intern och extern motivation drar slutsatsen att sÄdana belöningar kan ha god effekt om de avlÀgsnas frÄn prestation. I detta fall ska belöningen istÀllet kopplas till anstrÀngning, att ni faktiskt arbetar med matte under den tidsperiod ni har kommit överens om. Belöningen kan vara att spela ett spel, fÄ en present, fÄ nÄgot gott att Àta etc. Ni kan ocksÄ skapa en poÀngskala dÀr varje minut med mattearbete ger 1 poÀng. PoÀngen kan sedan samlas in och bytas mot nÄgot ni Àr överens om.
- Kom överens om en lÀmplig tidpunkt dÀr ni bÄda Àr utvilade och mÀtta.
- Kom överens om hur lÀnge ni ska arbeta. Vi rekommenderar allt frÄn 5 till 20 minuter Ät gÄngen innan ni tar paus. Detta beror pÄ hur motiverat barnet Àr och hur lÀnge det kan koncentrera sig. Om ni ska arbeta en session till efter pausen kan ni planera en trevlig pausaktivitet. HÀr Àr nÄgra förslag pÄ hur ni kan strukturera övningen:
a. minuter matte och 5 minuters paus 3 gÄnger sÄ att det totalt blir 15 minuter matte.
b. 10 minuter matte och 10 minuters paus tvÄ gÄnger sÄ att det totalt blir 20 minuter matte.
c. 20 minuter matte och sedan fritt.
Â
ATT RĂKNA TILLSAMMANS
1. Ge massor av beröm och uppmuntran som ”bra jobbat”, ”nu tĂ€nkte du bra”, ”du löste den bra” osv. Det kan inte bli för mycket beröm, och det Ă€r sĂ€rskilt viktigt för barn som tycker att matematik Ă€r svĂ„rt.
2. AnvÀnd gÀrna en nedrÀkningsklocka sÄ att ni vet nÀr det Àr dags för paus.
3. HjĂ€lp gĂ€rna barnet med att lĂ€sa uppgiftstexterna om det behövs. Prata om vad de betyder. Om barnet upplever framgĂ„ng, kan du leka lite ”dum”. Be om en förklaring.
4. FramhÀv att det Àr bra att göra misstag. Vad kan ni lÀra er av misstaget? BerÀtta att ingen kan bli bÀttre utan att göra fel.
5. DÄ och dÄ kan ni prata om hur ni tÀnker nÀr ni löser en uppgift. Finns det flera sÀtt att tÀnka pÄ?
6. Kan ni skapa liknande uppgifter sjÀlva? Finns det vardagssituationer dÀr ni behöver den hÀr matematiken?
7. Efterhand kan du övervÀga om du ska lÄta barnet arbeta mer sjÀlvstÀndigt under kortare eller lÀngre perioder.