Det ditt barn behöver för att bli bra på matte är överraskande enkelt. De måste ha god taluppfattning och behärska de fyra räknesätten. De måste bli flytande i matematik.
Det visar en genomgång av hela 443 enskilda studier om hur barn bäst lär sig matematik. Studien undersökte vilken betydelse rumsuppfattning, talförståelse och språkkunskaper har för att bemästra matematik. Även betydelsen av avancerade tänkandeförmågor – så kallade exekutiva funktioner – bedömdes. Alla dessa färdigheter är viktiga, men taluppfattning är viktigast.
Vad betyder det i praktiken? Vi pratade med professor Monica Melby-Lervåg, som ledde studien.
Minnet för siffror
Det absolut viktigaste för att barn ska lyckas i matematik är kunskap om siffror, säger Melby-Lervåg. De måste veta hur siffror ser ut, att en siffra representerar en mängd, och att det också finns talspråk. Ta till exempel siffran 4: barn behöver veta att 4 är en siffra, representerar en viss mängd, och är ordet “fyra”.
Därefter är det avgörande att barn lär sig behärska enkla uträkningar i plus, minus, multiplikation och division – flytande. Det kan till exempel vara 5 + 3, 8 − 3, 4 × 4 och 30 ÷ 5.
I början räknar barn ofta med fingrarna. Men genom övning hamnar kunskapen i långtidsminnet, så att de snabbt och utan tvekan kan plocka fram rätt svar när de behöver det. Det är avgörande.
Detta stämmer väl överens med vad vi ser på Forskarfabriken när vi undervisar barn som har problem med matematik. Utan undantag kämpar de med enkla uppgifter som 8 + 5. Därför får de också stora svårigheter när de ska räkna med större tal och vid multiplikation och division.
Men hur ska barn träna för att bli flytande i räkning?
Flyt i siffror
För att få god taluppfattning och det som kallas “räkneflyt” behöver barn öva mycket på huvudräkning med de fyra räknesätten, säger Melby-Lervåg. Det skapar grunden för mer avancerad matematik. När barn inte behöver lägga mycket energi på enkla beräkningar, frigörs resurser för att lösa mer komplexa uppgifter.
Därför är det otroligt viktigt att skolan under de första åren fokuserar på att träna den grundläggande talförståelsen så att eleverna får matematisk flyt. Då automatiseras de grundläggande uträkningarna och kan plockas fram ur långtidsminnet vid behov.
Många elever som har svårt med matte har problem med att lagra och hämta upp just dessa grundläggande och enkla beräkningar. De behöver repetition efter repetition efter repetition.
Men övning ger faktiskt färdighet. Därför behöver barn stöd i att hålla ut och arbeta med matematiken.
Textuppgifter gör matematiken onödigt svår
Att nationella prov i matematik och läroböcker är väldigt textbaserade kan vara olyckligt, särskilt för vissa utsatta grupper, menar Melby-Lervåg. Det kan gå ut över behovet många barn har av att få repetera. Dessutom har många med matematiksvårigheter även lässvårigheter – då gör textuppgifter ämnet onödigt svårt.
Samma sak gäller flerspråkiga barn och barn med språkliga svårigheter.
Mängdträning är nödvändigt
För att ge barn grundläggande räknefärdigheter på ett effektivt sätt är det viktigt att de får mängdträning i räkning under de första skolåren – och färre textuppgifter.
Och när vi ger barn textuppgifter är det viktigt att de får hjälp att förstå vad de matematiska orden betyder. Många av dessa begrepp – som att lägga till, minska, tre gånger så mycket, går upp i – används inte i vardagen.
För att lösa textuppgifter behöver många barn alltså också undervisning i vad dessa ord faktiskt betyder.
Men grunden för både textuppgifter och avancerad matematik är automatiserade färdigheter i de fyra räknesätten. Att bli flytande i talförståelse kräver mängdträning – och för vissa barn är det nödvändigt med lite inlärning och drillning, avslutar Melby-Lervåg.
Så blir barn flytande i siffror
- Börja med att befästa talspråket – barnet måste förstå att varje tal representerar en viss mängd. T.ex. att “5” kan vara fem bilar, fem människor osv.
- Lär barnet förstå tiotalssystemet, först upp till 20, sedan till 100 eller mer. En siffras värde beror inte bara på siffran i sig, utan på placeringen.
- Räkna framåt och bakåt.
- Börja med att räkna +1 och −1 uppåt och nedåt på tallinjen.
- Räkna från både udda och jämna tal.
- Räkna plus och minus med större tal.
- Skapa “träningskort” med olika uppgifter. Öva i korta pass. Repetera minst tre dagar i rad. Byt sedan till nya kort.
- Skapa uppgifter där du säger uträkningen och barnet skriver svaret innan du säger det själv. Klarade barnet uppgiften?
Och hela tiden: prata om värdet av att öva. Då tränar vi hjärnan.
Det är också nödvändigt att göra fel. Vi blir bättre av att lära oss från våra misstag.
Forskarfabrikens mattehäften är utvecklade för att ge barn mängdträning i matematik.
Källa:
Som en del av Tonje Amlands doktorsavhandling: Cognitive Factors Underlying Mathematical Skills: A Systematic Review and Meta-Analysis, Tonje Amland et al, Psychological Bulletin, 19 december 2024
Bli flytande i matte
Underbart att läsa …. av en Pensionerad Lärare …. 🙏👍🤔