ÅRETS JULKALENDER

Du kanske precis har börjat att tänka på jul, julkalendrar och julklappar. Så är det inte för oss i Forskarfabriken. Sedan vi började att tillverka julkalendrar för 10 år sedan, har vi varit upptagna med jul (nästan) hela året. Här kan du köpa årets julkalender.

HISTORIEN BAKOM FORSKARKALENDERN

Allting började för tio år sedan. Grundaren Hanne Finstad var på kontoret för att lägga in nya varor i den nystartade nätbutiken. Solen sken in genom fönstret medans händerna gled över tangentbordet. När hon fick syn på de pedagogiska leksakerna så fick hon en tanke i huvudet. Var det här lösningen som hon hade letat efter?

Varje höst, sedan Hannes mammas död, hade Hanne det samma problemet. Advent närmade sig med stora steg, och hon klarade inte av att leva upp till de personliga julkalendrarna som hennes mamma alltid hade ordnat till barnen. Det hela slutade alltid med att Hanne var tvungen att köpa de vanliga kalendrarna som antingen var fyllda med socker eller plast, men inte i år! Hanne hade bestämt sig, hon skulle skapa en Forskarkalender!

Plötsligt så hade hon en helt ny möjlighet. Forskarfabriken skulle erbjuda kalenderpresenter som barnen faktiskt kunde lära sig något av. Enkla experiment, spännande forskaraktiviteter och pedagogiska leksaker. Ett alternativ till föräldrar som vill ge sina barn en färdig kalender, precis så som hon hade haft behov av många gånger förr. I Forskarfabriken är det sällan långt från ide till genomförande och ganska fort så var 150 st kalendrar med 24 olika luckor beställt.

Detta var starten på Forskarkalendern. I dag är den i stor utveckling, men målet är det samma: nämligen att skapa roliga och lärorika aktiviteter som barn och vuxna kan utforska ihop.

IDÉ-LETANDE HELA ÅRET

Oavsett vart vi åker jagar vi nya idéer till kalenderpresenter. Alla redan i november, mitt under försäljningen av årets julkalender, startar vi med arbetet att tillverka nästa års kalender. Vi kollar på inköp från affärer och museum både i Sverige och utomlands, fynd från olika mässor och egna idéer. Om det vi har hittat är intressant så letar vi upp leverantörer och producenter för att be om varutester och priser. Vi tar också med gamla favoriter från kalendern tidigare år.

 (Hanne S. Finstad och Anne Eriksen på leksaksmässa i Tyskland.)

SYNPUNKTER ÄR NYCKELN

Varje år går vi noga igenom alla synpunkter vi får från dem som har köpt julkalendern. Vi får alltid mycket vettig respons och nya tankar från de som har haft julkalendern. Det är till exempel väldigt populärt med kökskemi, så i julkalendern 2019 ökade vi antal luckor som innehåller sådana aktiviteter. Många kunder uppskattar också att luckorna kan delas mellan flera barn, och att de kan återanvändas, så det är två kriterier som vi alltid prioriterar.

SKISSEN ÄR KLAR I DECEMBER

När det ringer in för julledighet i slutet av december ligger den första skissen för nästa års julkalender redan klar. I januari tar vi den slutliga avgörelsen på vilket innehåll kalendern ska ha. Är aktiviteterna roliga och intressanta? Är kalendern säker? Vad lär barnen sig? Kan kalendern användas flera gånger? Kan man ersätta plast med naturliga material? I vilken följd ska presenterna komma, så att innehållet passar med dagens nästa lucka och kan användas flera gånger?

Det sista vi alltid gör är kvalitetskontroll, och det är det viktigaste vi gör. Då får barn testa innehållet i julkalendern. blir den godkänd av dem, tar vi den slutgiltiga avgörelsen.

ATT PACKA IN EN JULKALENDER

Efter allt det andra börjar arbetet med emballaget, och det är ingen enkel uppgift. Varje lucka kommer inpackad i en påse. Ett av de första åren, när vi hade lite erfarenhet av julkalendrar, packade vi in luckorna i vita papperspåsar utan att tänka på att de var genomsiktliga. Då var vi tvungna att packa in luckorna i extra papper för att innehållet inte skulle avslöjas. För kalendern 2019 stod valet mellan påsar av bomull eller påsar i syntetiskt material. Vi valde det sista alternativet eftersom bomullspåsar hade ökat priset på kalendern med 100 kr. Vi vet också att många använder påsarna till bra saker efter som :

  • sortering av leksaker
  • presentpåsar
  • förvaring av silver
  • förvaring av små saker i till resan

 (Packning av julkalendern 2014.)

PLAST I FOKUS

Efter detta ska förpackningen designas. Här jobbar vi tätt ihop med producenterna för att minska plastförbrukningen. Just därför är många av våra presenter i wellpapp. Efter att vi fått kalendern i 2019 ser vi att vi måste jobba ändå hårdare nästa år med producenterna för att reducera plasten på det som är inuti luckorna. Vi har därför redan nu bestämt nya riktlinjer för att kunna göra vårt bästa de kommande åren.

EN JULKALENDER SOM BARNEN LÄR SIG AV

Varje lucka i kalendern har ett faktaark som skrivs av pedagogerna och forskarna i Forskarfabriken. I tillägg till att förklara hur varje lucka ska användas helt praktiskt, förklarar vi vad som händer och varför. Här drar vi paralleller mellan naturvetenskap och lek. När arken är färdigskrivna, ska de designas och översättas till tre andra språk. Forskarfabrikens julkalender är nämligen inte bara längre en svensk produkt, men gör också succé i Norge, Tyskland och Danmark.

FÄRDIG ATT LANSERAS

Själva produktionen av julkalendern börjar i maj. Detta ger oss tid att fokusera på vår sommarskola i månaderna fram till augusti. Efter det börjar vi att jobba med marknadsföringsmaterial. Med andra ord så tar vi bilder och filmar julkalendern. Allt måste vara klart till lansering i oktober. På Facebook har vi vår egna grupp för alla som köper julkalendern. Där får du videotips på hur man utför alla experimenten, och deltagarna delar sina erfarenheter med varandra.

När julkalendern har utfört sin funktion och julfriden har lagt sig, tar vi några dagar ledigt. Efter nyår så är det dags att börja gå igenom feedback och utvärdera för att kunna planera nästa kalender.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.