Hjärntips till skolstarten

Skolstarten närmar sig och snart börjar jobbet med att fylla hjärnan med nya kunskaper fram tills nästa sommar. Det blir lättare och roligare om du tar hand om det underbara organet du har mellan öronen. Så här gör du:


  1. PRATA SNÄLLT MED DIN HJÄRNA
    Hjärnan lär sig mer när du och andra pratar snällt med den. Börja med dig själv. Hur tänker du när du ska lära dig något som du tycker är svårt eller tråkigt? Försök att tänka på ett positivt sätt, och om du inte förstår något, lägg till ordet ”än”. Man förstår det inte ”än”, men man kan lära sig det. Prata också med dina vänner om att uppmuntra varandra. Hjärnan fungerar bättre när den omges av positivt och vänligt prat. Detta frigör även ett hormon som heter oxytocin, vilket ger en bra känsla. Det är också viktigt att lärarna uppmuntrar och stöttar dig. Om du har lärare som inte gör det, berätta för dem att du tänker bättre när du blir uppmuntrad.
  1. FÅ TILLRÄCKLIGT MED SÖMN
    Kom ihåg att få tillräckligt med sömn. När du sover bearbetar din hjärna allt du har upplevt under dagen och ny kunskap fastnar i ditt långtidsminne. Vi kan inte lära oss utan sömn. Du vaknar helt enkelt smartare än när du gick och la dig. Om du har svårt att somna kan det hjälpa att dämpa ljuset och undvika skärmtid på kvällen. Det hjälper också att ögonen får dagsljus tidigt på morgonen och vid solnedgången.
  1. HÅLL DIN KROPP I FORM
    Att vara i bra form gör att inte bara kroppen utan även hjärnan fungerar bättre. Det är särskilt viktigt med konditionsträning och träning som producerar mjölksyra. Mjölksyran har en gynnsam effekt på hjärncellerna.
  1. ÄT NYTTIGT
    Ät mat som ger hjärnan energi under flera timmar. Det är mat som grovt bröd och grönsaker och frukt. Mat från växtriket innehåller också ämnen som stärker minnet. Men hjärnan behöver också proteiner. Proteinerna innehåller aminosyror som omvandlas till viktiga signalämnen i hjärnan som dopamin och serotonin. Så ät också proteinrik mat som ägg, kött, fisk och mejeriprodukter.
  1. HJÄRNAN BEHÖVER REPETITION
    Repetera det du har lärt dig innan 24 timmar har gått och gör en plan för hur du kan repetera materialet några gånger till. Tyvärr är det inte alltid lätt att planera sådana upprepningar, men det är hemligheten till att komma ihåg saker. Första gången du lär dig något nytt fastnar det bara i ditt korttidsminne. När du upprepar och sover på det du har lärt dig, lagras det du har lärt dig i ditt långtidsminne. Då aktiveras gener, och fysiska förändringar sker i hjärncellerna.
  2. LÄR DIG AV DINA FEL
    Kom ihåg att du kan träna din hjärna precis som du kan träna din kropp. Intelligens är inte medfött, utan något du kan utveckla under hela ditt liv. Och för att bli bättre måste man göra misstag. Var därför inte rädd för att göra misstag, utan tänk på misstag som något du kan lära dig av. Fråga dig själv: ”Vad har jag lärt mig av detta misstaget?”


KÄLLOR

A flourishing brain in the 21st Century: A scoping review of the impact of developing good habits for mind, brain, well-being and learning. Rolf Ekman, et al, Mind, Brain and Education, vol 16, 2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.