Vi var flera hundra damer samlade i ett gigantiskt rum på ett konferenshotell i Lillestrøm. Det var mitt på dagen efter lunch, och vi hade redan lyssnat på flera kända föreläsare med fina powerpoints, men inte alltid lika spännande budskap.
Mot slutet av dagen kom skådespelaren Marie Louise Tank upp på scenen, endast utrustad med en svart penna och en ritblock. På några sekunder hade hon allas uppmärksamhet. Hon var en levande demonstration av det hon pratade om, betydelsen av actio, den ofta förbisedda delen av retoriken (Tank, 2014).
Framförande med energi
Det handlar om själva framförandet av ett budskap, något skådespelare är experter på. Även om vi är flera hundra i en sal känns det som om de ser oss i ögonen. De lyckas med det genom att röra blicken runt medan de talar. De föreställer sig också att de fyller hela rummet med energi och talar med ord som engagerar och med en röst som är i balans med andning och kroppsspråk.
Att få uppmärksamhet
Vissa lärare har sällan problem med att få sina elevers uppmärksamhet, utan att de riktigt kan förklara varför. Jag tror att det beror på att de behärskar just actio. Du har kanske mött sådana lärare som elev? Jag mötte Ursula på tysklektionerna på idrottslinjen på Linderud gymnasium i Oslo. Vår klass var en av de mest oroliga på skolan, men inte med Ursula.
Hemligheten
Hon stod bara framför oss och tittade på oss, och innan vi visste ordet av det fokuserade vi på tyska. Jag tror att hemligheten ligger i retorikens sista del. Lärare som Ursula behärskar actio. De fångar elevernas uppmärksamhet genom sitt muntliga framförande av det de förmedlar. Och det är helt avgörande för att lyckas som lärare, för här börjar all inlärning. Vi behöver uppmärksamhet för att kunna fokusera på något och stänga ute andra saker. Uppmärksamhetsförmågan är ingången till hjärnans medvetande och grundläggande för avancerad tänkande, lärande och minne. Vi kan aldrig nå eleverna med kunskap om vi inte får deras uppmärksamhet.
Tips för uppmärksamhet
- Uppmärksamheten påverkas av hormoner relaterade till stress. Vi blir mer uppmärksamma med lite stress, men får svårigheter med uppmärksamheten om stressnivån blir för hög. Dessa gränser varierar mycket från person till person och i olika situationer.
- Överraskningar i någon form kan öka uppmärksamheten. Ha en plan för hur du vill öppna till exempel undervisningssessioner för att skapa intresse och motivation. Det stärker förmågan till uppmärksamhet.
- Du kan också inkludera sekvenser som skapar uppmärksamhet under undervisningen. Lär av dem som behärskar att få uppmärksamhet, det vill säga skådespelare och andra scenkonstnärer.
- De tränar på själva framförandet och användning av rösten och resten av kroppen. Utforska gärna olika sätt att använda rösten på.
Mer om lärande tankesätt
Som föräldrar vill vi göra vad vi kan för att hjälpa våra barn. I boken ”Ditt smarta barn” berättar jag hur barnens hjärnor fungerar och utvecklas samt vilka åtgärder du kan ta för att stimulera ditt barns hjärna på rätt sätt. Då kommer barnet att få den bästa möjliga grundvalen för att lära sig att läsa, skriva och räkna – men också för att utveckla sin kreativitet, få god motorik och, inte minst, koppla av och vila. Du får många praktiska tips och övningar som kommer att skapa lust att lära och ge känslan av att lyckas.