Råd om sömn för barn!

Ta upp barns sömnbehov som ett särskilt ämne på ett föräldramöte om du undervisar på en plats där sådana möten hålls. Framhåll att sömn är viktigt för all inlärning och utveckling samt för mental hälsa. Här är några generella rekommendationer du kan förmedla (Hirshkowitz et al., 2015):

  1. Barn i åldern 6–13 behöver 9–11 timmars sömn per dygn.
  2. Tonåringar behöver 8–10 timmars sömn per dygn.
  3. Unga vuxna och vuxna behöver 7–9 timmars sömn per dygn.

Prata med barnen om hur viktigt det är att de sover ordentligt för att må bra. Berätta att hjärnan utvecklas medan de sover och att de faktiskt kan bli klokare av att sova. Kanske några har märkt att de förstår saker bättre efter att de har sovit? Läs artiklar om sömn och diskutera dem. Samtidigt får eleverna övning i att läsa facklitteratur.

Berätta att ljus från digitala skärmar på kvällen kan leda till minskad trötthetskänsla genom att bland annat minska produktionen av hormonet melatonin, som gör oss trötta (Royant-Parola et al., 2018). Därför kan det vara klokt att göra något annat än att titta på skärmar innan man går och lägger sig.

Vissa kanske hävdar att det bara är att aktivera kvällsbelysningen för att undvika problemet, men tyvärr är det osäkert om nattljus på mobiltelefoner och andra skärmar har önskad effekt (Nagare et al., 2019).

Mer om lärande tankesätt

Som föräldrar vill vi göra vad vi kan för att hjälpa våra barn. I boken ‘Ditt smarta barn‘ berättar jag hur barnens hjärna fungerar och utvecklas, och om vilka åtgärder du kan vidta för att stimulera ditt barns hjärna på rätt sätt. Då kommer barnet att få den bästa möjliga grundvalen för att lära sig att läsa, skriva och räkna – men också för att utveckla sin kreativitet, få god motorik och – inte minst – koppla av och vila. Du får många praktiska tips och övningar som kommer att skapa lust att lära och ge en känsla av framgång.

Sources:

  1. Hirshkowitz, M., Whiton, K., Albert, S. M., Alessi, C., Bruni, O., DonCarlos, L., Hazen, N., Herman, J., Katz, E. S., Kheirandish-Gozal, L., Neubauer, D. N., O’Donnell, A. E., Ohayon, M., Peever, J., Rawding, R., Sachdeva, R. C., Setters, B., Vitiello, M. V., Ware, J. C. & Adams Hillard, P. J. (2015). National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: methodology and results summary. Sleep Health, 1(1), 40-43. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2014.12.010 
  2. Royant-Parola, S., Londe, V., Trehout, S. & Hartley, S. (2018). The use of social media modifies teenagers’ sleep-related behavior. Encephale, 44(4), 321-328. https://doi.org/10.1016/j.encep.2017.03.009 
  3. Nagare, R., Plitnick, B. & Figueiro, M. G. (2019). Does the iPad Night Shift mode reduce melatonin suppression? Light Res Technol, 51(3), 373-383. https://doi.org/10.1177/1477153517748189

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *