Ditt barn är inte bara skapat för att lära sig språk. Det har också en medfödd känsla för matematik som måste utvecklas för att bli glad i ämnet. Men vet du hur du gör det?
Det största felet många föräldrar gör när det gäller matematik är att underskatta vad barn redan vet om matematiska begrepp. De föds med en grundläggande förståelse för matematik utan formell undervisning. De kan jämföra mängder och förstå addition och subtraktion från en mycket ung ålder.
Matematikprat i vardagen
En av de mest effektiva sakerna du kan göra är att prata om matematik. Använd siffror och prata om matematik så ofta som möjligt i vardagen. Forskning visar att sådant prat är bra för barns förståelse av matematik. Det finns många tillfällen till det när ni lagar mat eller handlar i butiken till exempel. Det blir också mycket matematiksnack när barnen gör experiment och forskar.
Lek med talinjer
Matematikprat förekommer också naturligt i många spel. Och om spelen även innehåller en form av talinje där man flyttar pjäser, som till exempel stigespel eller Ludo, är de extra användbara. Barn behöver hjälp med att etablera en mental talinje, och fysiska talinjer kan hjälpa dem med det. Därför är också måttband och linjaler användbara.
Fingerräkning som ett viktigt verktyg
I alla kulturer använder barn sina fingrar när de lär sig att räkna, och fingrarna är viktiga. De fungerar som en fysisk illustration av den mentala talinjen. Faktum är att hjärnceller som styr fingrarna är kopplade till det område i hjärnan som används när vi tänker på siffror. Därför anser jag att det inte är en bra strategi att hindra barn från att använda sina fingrar när de räknar. Det är ett tecken på att de behöver fingrarna som extra stöd. Om vi tar bort dem kan det orsaka mer skada än nytta.
Byggande leksaker och förståelse för rum
Alla typer av byggande leksaker har också stort värde, som pussel, byggklossar eller liknande aktiviteter. De främjar förståelsen för rummet, och detta samspelar med förståelsen för mängder i hjärnan. Dessutom kan förståelsen av rum i sig vara avgörande för att förstå talinjer och geometri.
Inspirerande exempel: Arran Fernandes
Arran Fernandes är det största matematikgeniet i England på flera hundra år. Han skrev matteprov för högstadiet när han var fem år gammal och började på universitetet när han var 23. Jag har intervjuat hans mamma, som är norsk, om hur han blev så duktig. Hon anser att det beror främst på den miljö han växte upp i och inte på ärftlighet. Föräldrarna lekte matematiska lekar med Arran från en mycket tidig ålder. Han hade också byggande leksaker och läste böcker om matematik.
Idag är Arran professor i matematik och han tänker så här om ämnet:
Några säger att matematik handlar om att leta efter mönster. Andra säger att det handlar om att använda logiskt resonemang för att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Jag säger att det är båda delarna. Du kan börja med att följa din intuition och upptäcka ett mönster. Sedan använder du logik för att bevisa sambandet du har upptäckt.
Sådana färdigheter kan överföras till andra delar av livet. Till exempel om du kan se mönster i människors beteende som hjälper dig att förstå andra. Eller om du kan argumentera logiskt för att övertyga människor. Jag gillar att säga att matematik kombinerar skönhet och vetenskap på ett unikt sätt. Intuition och logik kan arbeta tillsammans på ett helt perfekt sätt.
Knäck koden med Forskerfabrikken
Genom flera års matematikkurser har vi på Forskerfabrikken upplevt att många matematikböcker som används i skolan idag är utformade på ett sätt som är distraherande. Mycket information ges på en gång, och roliga figurer och många färger distraherar från matematiken. Då överarbetas arbetsminnet lätt, och det blir omöjligt att lära sig.
Knäck koden med vår mattepaket!