Testa ditt eget arbetsminne!

Det är svårt att riktigt förstå hur kritiskt arbetsminnet faktiskt är för små barn. Jag hade en aha-upplevelse när jag gjorde testet som följer här nedanför. Om du själv vill känna på hur snäv den här flaskhalsen i hjärnan faktiskt är, behöver du en stoppur och penna och papper.

Sedan gör du följande (OBS! Det är viktigt att du genomför ett steg i taget utan att läsa igenom hela testet först.) Här kommer en lista med ord. Du ska nu ge dig själv en minut för att komma ihåg så många av dessa ord som möjligt. Sedan noterar du de ord du minns. Läs inte vidare innan du har utfört detta uppdrag!

läsvakensovehöstraw
skarprundlarsprutale
trådsängtäcke
plingflaskavila
övninglejonpinne

Kontrollera sedan hur många du hade rätt. Sannolikheten är stor att du kommer ihåg mycket fler än sju, kanske du minns så många som 12–15. Men var några av dina minnen falska? Kom du ihåg till exempel ”nål” eller ”sova”? Många gör det nämligen, och det beror på att hjärnan lagrar saker som hör ihop i ett slags mönster.

Lagringsmönster

Om vi framkallar en del av mönstret följer resten vanligtvis med. Så när vi läser ”undlar”, ”över” och ”gäspar” är det lätt att tro att vi har läst ”sova”. Samma sak kan ha hänt när du läste ”tråd” och ”sy”. Då saknades bara ”nål”. De ord du kom ihåg plockades upp från ditt arbetsminne.

Information lagras på flera platser

Det finns flera områden i hjärnan som skapar detta minne, och tillsammans ger de oss förmågan att hantera fyra till sju bitar information åt gången. När du lyckades komma ihåg fler berodde det på att många av orden redan var bekanta. De var redan lagrade i ditt långtidsminne, och arbetsminnet och långtidsminnet samarbetade.

Testen visar dig därför följande: Det som hör ihop lagras tillsammans i hjärnan och samlas som en informationsbit. Det är därför lättare att hålla ordning på många saker åt gången när det vi tänker på är bekant. Gör nu ett nytt test. Du ska genomföra det precis som det förra, men nu ska du försöka komma ihåg dessa ord. Återigen har du bara en minut att memorera orden innan du börjar skriva dem utan att titta på dem. Läs inte vidare innan du har utfört detta uppdrag!

lysosymglutamincytosin
tromboxanPPARaspartam
melatoninTNF-afosserinetryptofangolgicmyc
glukoseguaninspinde
linterferoninthyroxinlaktose

Om du inte har mycket kunskap om kemi eller biokemi är chansen stor att du nu kände dig ganska överväldigad och bara kom ihåg två till fem ord. I så fall fick du uppleva hur vår hjärna mår när den försöker lära sig något helt nytt och okänt.

Arbetsminnets begränsningar

Arbetsminnet har som nämnt liten kapacitet, och när det blir fullt är vi chanslösa. Många barn har det så i klassrummet varje dag. När arbetsminnet överbelastas blir barnen chanslösa och ger upp. Många matteböcker i skolan är fulla av text, illustrationer och en mängd utmaningar på varje sida. Barn överväldigas bara av att titta på sidorna och får aldrig möjlighet att fokusera på en färdighet i taget. Därför blir det krävande, om inte omöjligt för barn att lära sig någonting.

Mer om lärande tankesätt

Som föräldrar vill vi göra vad vi kan för att hjälpa våra barn. I boken ’Ditt smarta barn’ berättar jag hur barnens hjärna fungerar och utvecklas, och om vilka åtgärder du kan vidta för att stimulera ditt barns hjärna på rätt sätt. Då kommer barnet att få den bästa möjliga grundvalen för att lära sig att läsa, skriva och räkna – men också för att utveckla sin kreativitet, få god motorik och – inte minst – koppla av och vila. Du får många praktiska tips och övningar som kommer att skapa lust att lära och ge en känsla av framgång.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *