Hur hjälpa barn som har svårt med matematik?

Tyvärr finns det barn som har svårt med matematik, och det är inte deras fel! Både norska och utländska studier har visat att en av orsakerna kan vara att undervisningen inte tar hänsyn till arbetsminnet.

Matteböcker är fyllda med distraktioner som färgglada illustrationer och komplicerade uppgiftstexter. All denna extra information kan överbelasta arbetsminnet och göra det svårt för barnen att följa med.

Så hur kan du hjälpa ett barn som har svårt med matematik? I den här artikeln förklarar vi betydelsen av arbetsminnet i matematikundervisningen. Vi ger också konkreta råd och tips om hur du kan hjälpa ditt barn att bemästra ämnet matematik och informerar om relevanta resurser.

Vad är arbetsminnet?

Arbetsminnet är en typ av minne som används när vi utför mentala uppgifter som att läsa, räkna eller lösa problem. Det låter oss temporärt lagra och manipulera information så att vi kan använda den för att utföra uppgifterna effektivare.

Arbetsminnet fungerar som en “mental anteckningsblock” där vi kan hålla information tillgänglig för oss medan vi arbetar med den. Det finns en begränsning för hur mycket information det kan lagra samtidigt.

Vad händer när arbetsminnet blir överbelastat?

Vuxna har kapacitet att hålla i minnet fyra till sju informationsenheter samtidigt. I situationer där vi verkligen inte känner behärskning och har problem med att lista ut hur vi ska lösa en utmaning kan förklaringen vara att arbetsminnet är fullt.

När arbetsminnet är fullt

Du har säkert upplevt att arbetsminnet blir överbelastat. Kanske var du ny på jobbet och skulle hantera nya uppgifter kombinerat med nya kollegor och nerver? Eller så skulle du prestera inom idrott och dina nerver tog över helt samtidigt som du var på en helt ny arena med många främlingar som tittade på dig. När detta inträffar blir det mycket svårt att ta in ny information.

Hjärnan mognar i olika takt

Arbetsminnets kapacitet är inte fullt utvecklad förrän under tonåren, och den mognar i olika takt. Därför kan en förstaklassare ha arbetsminneskapacitet som en genomsnittlig nioåring, medan en annan har arbetsminneskapacitet som en genomsnittlig fyraåring.

För att ett barn med sent utvecklat arbetsminne ska bemästra ett ämne är det därför viktigt att undervisningen tar hänsyn till arbetsminnet.

Problemet med matteböcker

Ända från att eleverna är mycket små förväntas de arbeta utforskande och lösa matematiska problem själva i skolan. Många matteböcker är fulla av komplicerade uppgiftstexter. Tanken är att matematiken blir mer relevant för barnen om den kan relateras till exempel från verkligheten.

Tyvärr är den här tillvägagångssättet dåligt lämpat för många barn, eftersom det förutsätter både starka läsförmågor och god arbetsminneskapacitet.

Många färger och figurer kan störa barn som har svårt med matematik

Dessutom har många matteböcker färgglada illustrationer som kan vara överväldigande för arbetsminnet. Här på Forskarfabriken tror vi att matematik i sig självt är roligt även om, eller kanske just därför, det är svårt.

Det är inte nödvändigt med färgglada illustrationer för att göra ämnet levande. Den visuella informationen verkar tvärtom och gör att barnets arbetsminne blir överbelastat.

Arbetsminnet och svårigheter i matematik

Många forskningsrapporter visar att barn med låg arbetsminneskapacitet har ökad risk för att utveckla dålig förståelse för matematik.

En studie från Kanada visar att en undervisningsmetod som tar hänsyn till arbetsminnet kan hjälpa även dessa barn att bemästra matematiken. Här jämfördes arbetsminnevänlig matematikundervisning med en problemorienterad undervisning som har mycket gemensamt med undervisningen i norsk skola.

Studien pågick i två år och inkluderade 41 skolor, 193 lärare och 1146 elever i årskurs 2 och 5. Hälften av skolorna valdes ut att använda den arbetsminnevänliga pedagogiken medan resten av skolorna följde sina vanliga undervisningsplaner med mycket problemlösning. Den socioekonomiska statusen och det matematiska nivån i de två grupperna var nästan liknande innan försöket började.

Resultaten visade att eleverna som undervisades med den arbetsminnevänliga metoden hade mycket bättre framsteg i matematik efter två år än kontrollgruppen. De var också lika bra på problemlösning som eleverna som hade fått traditionell undervisning. Utvecklingen i läsning under samma tidsperiod var dock likvärdig, vilket tyder på att framstegen var specifika för matematik.

Så här hjälper du barn som har svårt med matematik

Så här hjälper du barn som har svårt med matematik, och här hittar du en lista med tips om hur du kan stödja ett barn som har problem med matte, till exempel när ni gör läxor:

  1. Skapa strategier för att komma ihåg tillsammans med barnet. Skriv till exempel ner det ni ska göra eller skapa en minneslista.
  2. Tänk igenom vilka informationsbitar ditt barn behöver lära sig. Introducera endast en eller två sådana informationsbitar åt gången.
  3. Säg att det är helt okej att fråga om de har glömt något.
  4. Ge instruktioner i korta och precisa meningar.
  5. Upprepa dig själv ofta och var beredd på att du kanske måste upprepa dig själv. Bli inte irriterad över det.
  6. Var medveten om vilka ord och begrepp du ska introducera. Förklara dem och prata om dem tillsammans.
  7. Placera ny kunskap i en bekant kontext. Ge kunskapen mening.
  8. Repetera ofta, och låt barnet också repetera om de vill.
  9. Analysera läroböcker, pedagogiska metoder och andra resurser ni använder med tanke på arbetsminnet. Kräver de mycket av arbetsminnet? Kommer de att fungera för elever med lågt arbetsminne, eller måste du göra några justeringar? Kan du hitta andra alternativ till läroboken?

Källor  

  1. Arbeidsminnets betydning for matematikk. En kvantitativ studie av lavt-presterende elever på første trinn. Iris Nordmo Kvammen, Masteroppgave i spesialpedagogikk, UiO, 2017 
  1. A cluster-randomized controlled trial of the effectiveness of the JUMP Math program of math instruction for improving elementary math achievement.  T. Solomon, et al, PLOS ONE, 2019
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S095947520800077

2 tankar om “Hur hjälpa barn som har svårt med matematik?

  1. Cecilia Viborg says:

    Vilken bra artikel! Kan bara hålla med. Men för att kunna läsa den som en forskningsartikel och visa för andra som kanske inte håller med, behöver jag referenser. Ni hänvisar till två studier; var hittar jag dem? Med vänlig hälsning, Cecilia

    • Ida Sofie Sundseth says:

      Hei Cecilia,

      Her er kilder:

      Arbeidsminnets betydning for matematikk. En kvantitativ studie av lavt-presterende elever på første trinn. Iris Nordmo Kvammen, Masteroppgave i spesialpedagogikk, UiO, 2017

      A cluster-randomized controlled trial of the effectiveness of the JUMP Math program of math instruction for improving elementary math achievement. T. Solomon, et al, PLOS ONE, 2019

      https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S095947520800077

      Med vennlig hilsen Ida, Forskarfabriken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *