Vad gör du de dagar då varken lekar, friluftsliv eller andra saker lockar barnen? Eller när vädret är dåligt och det enda de vill göra är att sitta inne framför en skärm? Chansen är stor att ett mikroskop kan vara räddningen.
Det upptäckte jag en vacker vårdag i Forskerfabrikens späda barndom när vi anordnade en familjeutflykt i en så kallad äventyrsskog nära Sognsvann i Oslo. Många av barnen var inte speciellt motiverade för utflykten, men det förändrades när vi tog en paus. I ryggsäcken hade jag tre mikroskop som jag ställde fram på en stor sten. Det dröjde inte länge förrän barnen som var med var helt upprymda över det de såg. Allt från mossa och lav till små myror och stenar upptäcktes på nytt. Detaljer vi inte visste om blev synliga, och ingen ville gå vidare när pausen var över.
Barn älskar mikroskop
Samma engagemang har jag upplevt hemma i köket med mina egna barn och med andras barn på förskolor och skolor. Barn blir lyckliga och extremt nyfikna när de får utforska en mikroskopisk värld. Jag var faktiskt så lyckligt lottad att få uppleva samma sak när jag själv var barn, och min pappa lät mig titta i ett mikroskop på labbet där han studerade. Under mig, i salivprovet jag just hade lagt på ett glas, fanns det massor av konstiga saker som rörde sig.
– Det är bakterier och andra saker du har i munnen, sa pappa.
Jag minns inte vad jag svarade, men upplevelsen gjorde stort intryck, för jag har fortfarande en detaljerad minnesbild av det jag såg. Plötsligt visste jag att det finns mycket i världen som är så litet att vi inte kan se det normalt sett. Jag fick helt enkelt en ny synvinkel, och det är nog anledningen till att det första vi fick tag på när vi startade Forskerfabrikens näthandel för nästan 15 år sedan var mikroskop för barn.
Mikroskopet som är barnvänligt
Här valde vi en typ som också kallas stereolupp. Den förstorar 20 gånger, och det är precis lagom när barn ska göra nya upptäckter. De kan fortfarande känna igen det de ser, men med helt nya detaljer. Och eftersom det är en “kikare” (okular) för båda ögonen kan de använda sitt djupseende. Mikroskop som förstorar mer är främst avsedda för att studera detaljer i celler och mineraler och är inte så spännande för barn. För dem är det mycket mer intressant att förstora saker de redan har en relation till som små djur, blommor, kryddor och sand. Socker och sand blir till de vackraste kristallerna. På insekter upptäcker vi detaljer som håriga ben och fasettögon, och vi ser att den gula cirkeln i en prästkraga innehåller många små blommor och löss.
Mikroskop för ungdomar och vuxna
Under de senaste åren har vi också tagit in mikroskop med högre förstoring. Med det kan ni se både djur- och växtceller, svampar och bakterier. Det är också möjligt att studera partiklar, hårstrån och mineraler, och det är spännande att förbereda objekt med hjälp av objektglas och täckglas. På det sättet kan skolämnen få en extra dimension. Ett mikroskop skapar helt nya upplevelser.
Lärrika synintryck
Mikroskop erbjuder helt enkelt lärande och utveckling eftersom:
- Mikroskopet utvidgar sinnesupplevelserna och upplevelsen av världen och låter barn upptäcka att det finns saker och detaljer som vi inte kan se normalt sett.
- Mikroskopet stimulerar nyfikenheten.
- Mikroskopet får barn bort från skärmaktiviteter.
- Mikroskopet ger barn finmotorisk träning när de förbereder objekt och får dem i fokus.
- Mikroskopet stimulerar analytiskt tänkande. Vad ser vi? Varför är det så? Vad är funktionen?
- Frågorna kan i sin tur inspirera till att ta reda på mer om ett ämne på nätet eller i böcker.
- Mikroskopi gör det lättare att förstå att det finns virus, bakterier och svampar som kan smitta även om vi inte kan se dem. Därför måste vi till exempel tvätta händerna även om de ser rena ut.
- Mikroskopi hjälper barn att förstå hur naturen fungerar. Genom att titta på alger, svampar och vävnader från olika organismer blir det lättare att förstå samband i naturen.
Erbjudande om mikroskop
I den här paketen får du allt du behöver för att utforska saker som vi inte kan se med blotta ögat! Mikroskopet är inte bara ett verktyg, det är också en källa till förundran och nyfikenhet.
När barn får uppleva glädjen i att göra upptäckter genom mikroskopet, skapar det ett varaktigt intresse för vetenskap och utforskning. De lär sig inte bara fakta, utan utvecklar också en nyfikenhet och en förmåga att ställa frågor och hitta svar. Och när de delar dessa upptäckter med andra sprider lärandeglädjen sig och inspirerar till ännu mer utforskning och upptäckt!
Föräldraråd om mikroskopi
- Barn får mer nytta av mikroskopet om du engagerar dig genom att till exempel fråga: Vad ser du på? Varför ser den/det ut så där, tror du? Vad är funktionen? Har du upptäckt något annat spännande?
- Låt gärna mikroskopet stå framme så att det är lätt att använda när något nytt dyker upp som en död geting på fönsterbrädan, en blomma eller en ny typ av krydda.
- Om ni försöker beskriva det ni ser, stimulerar du barnets ordförråd. Det går också att fotografera det ni ser genom en av okularerna om ni bara är lite tålmodiga.
- Kanske kan ni skapa konstverk eller kollage av det ni har fotograferat.