Det är inte bara lärare som lär ut. Nej, förmågan att inspirera andra till att lära sig är medfödd och utvecklas under barndomen. Det är en superkraft som har varit avgörande för vår överlevnad och är fortfarande viktig.
Även i samhällen där det inte finns skolor och formell utbildning är det vanligt att vuxna lär barn viktiga färdigheter på ett systematiskt sätt. Det är också vanligt att barn lär andra barn. Vår förmåga att inspirera andra genom att lära ut har helt enkelt varit avgörande för hur vi människor har utvecklat kultur och teknik på jorden. Med denna egenskap kan vi överföra kunskap på ett effektivt sätt.
Vill du att ditt barn ska få superkrafter?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att lära dig hur!
Superkraften är medfödd
Superkraften att ”inspirera andra till att lära sig” utvecklas under barndomen och ungdomstiden utan att någon lär oss det. Redan innan barn lär sig tala, runt 1 års ålder, kan de hjälpa andra med något som personen inte förstår. De kan till exempel visa vilken kloss som ska i vilket hål i en plocklåda genom att peka.
Vid 3 års ålder kan barn lära andra hur man spelar spel genom att demonstrera och visa. Vid 5 års ålder undervisar de mer genom att förklara, och vid 7 års ålder blir undervisningen mer systematisk. Eleven får mindre hjälp när hen lyckas och mer hjälp när hen misslyckas. Nioåringar är ännu mer avancerade och kan undervisa på olika sätt beroende på vad den som ska lära sig behöver. De kanske bedömer att en vuxen bara behöver en muntlig förklaring medan ett litet barn måste få något visat i detalj.
Avancerade tänkandefärdigheter är nyckeln
Denna utveckling är nära kopplad till utvecklingen av avancerade tänkandefärdigheter, även kallade exekutiva funktioner, som att koordinera och reglera impulser, språk och uppmärksamhet. Det visade ett experiment med barn i 4-5 års åldern.
Barnen gjorde en serie tester innan de blev lärda ett spel. Därefter fick de i uppdrag att lära spelet till en vuxen som medvetet gjorde många fel. På så sätt kunde forskarna registrera hur barnen följde upp sin elev och hur bra de var på att undervisa. De som hade bäst exekutiv funktion var också de bästa lärarna. Forskarna menar att barn som får möjlighet att lära andra, stimulerar utvecklingen av sina avancerade tänkandefärdigheter.
Att undervisa tränar hjärnan
Om vi tänker efter är detta samband ganska självklart. Att inspirera andra till att lära sig något kräver mycket av hjärnan. Först måste vi förstå vad vi ska lära ut. Sedan måste vi skapa en plan för hur vi ska göra det. Därefter måste vi genomföra och utvärdera hur det gick. Under tiden måste vi ta elevens perspektiv.
I årets julkalender uppmuntrar vi därför barn att inspirera andra genom att lära ut hur några av de presenter de får fungerar och förklara varför. Det är inte bara trevligt, utan ger också träning i en viktig färdighet – att sprida kunskap.
Så hjälper du ditt barn att inspirera andra till att lära sig
- Gör dig själv lite ”dummare” än du är i olika situationer, som när ni spelar ett spel eller gör en matteuppgift. Be om hjälp.
- Bjud in andra till det ni gör. Låt ditt barn förklara hur ni gör det. Det kan till exempel vara ett brädspel, använda en maskin eller laga en maträtt.
- Låt ditt barn lära dig något som hen har lärt sig i skolan eller på andra ställen. Var nyfiken.
- Berätta att en viktig metod för att lära andra något är att låta dem härma. Djur använder också denna metod. Du hittar mer om härmning i den här artikeln: https://www.forskerfabrikken.no/vi-laerer-ved-a-herme/
- Prata också om superkraften ”Att vänta på en belöning”. När vi undervisar andra måste vi vara tålmodiga om de inte lär sig direkt. Vi kanske måste hitta bättre sätt att inspirera dem på. Vi måste vänta på belöningen det ger att förmedla kunskap till andra.
Källor:
- Teaching Is a Natural Cognitive Ability for Humans. Sidney Strauss, et al. Mind, Brain and Education, vol 6, 2012.
- Children’s Teaching Skills: The Role of Theory of Mind and Executive Function. Angela C. Davis-Unger et al. Mind, Brain and Education, vol 2, 2008