När vi lär oss av att vänta 

Att kunna vänta på en belöning och nå ett mål är en mycket värdefull färdighet. Det kräver hårt arbete och förmåga att tåla motgångar. Här får du veta hur ditt barn kan utveckla denna färdighet och göra den till en superkraft för att bemästra livet. 

Psykologisk forskning visar att dessa två egenskaper, att skjuta upp belöningar och arbeta mot mål, hänger ihop och har stor betydelse för hur vi lyckas i livet. Det visar bland annat ett berömt experiment från 1980-talet. Här fick 4-åringar i uppdrag att sitta ensamma i ett rum med en marshmallow. Om de klarade att inte äta den skulle de få en till efter 15 minuter.

När deltagarna följdes upp många år senare upptäckte forskarna ett överraskande samband. De som hade klarat att vänta med att äta marshmallowen som fyraåringar hade oftare ett jobb de trivdes med och ett bra familjeliv i 40-årsåldern jämfört med dem som inte klarade att vänta. 

Vill du att ditt barn ska få superkrafter?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att lära dig hur!

Psykologiska mekanismer 

Psykologer menar att avancerade tankefärdigheter som förmågan att kontrollera impulser är en förklaring till resultaten i marshmallow-studien. Här behövs metakognition för att ta kontroll över egna tankar. I detta fall visade det sig att barn som var duktiga på att vänta klarade att styra sina tankar till något annat medan de väntade, genom att dagdrömma eller liknande. 

Vi kan lära oss att vänta 

Uppväxtmiljö har betydelse för hur barn klarar att vänta på en belöning. Ta till exempel en studie av barn från USA och Japan.

Barnen fick två olika utmaningar. I den ena skulle de vänta innan de åt en marshmallow, och i den andra skulle de vänta med att öppna ett paket.

Amerikanska barn var bäst på att vänta med att öppna paketet medan de japanska barnen var bäst på att vänta med att äta. Forskarna bakom studien menar att skillnaden beror på den uppfostran barnen fått.

I Japan är man noga med att vänta med att äta tills alla har fått, och man säger tillsammans något i stil med ”smaklig måltid”. Däremot finns det inte strikta regler för när man ska öppna paket.

I USA är det tvärtom. Det finns inte så strikta regler för när man börjar en måltid, men paketöppning innebär ofta mycket väntan. Julklappar får endast öppnas på juldagen och födelsedagspresenter ska öppnas så att gästerna kan se vad man har fått när man sen tackar givaren. Det kan alltså verka som att kultur och uppfostran påverkar barns förmåga att vänta på något gott. 

Att utveckla motståndskraft 

Att vänta på en belöning har också en positiv bieffekt. Det utvecklar förmågan att tåla motgångar och härda ut. Barn som måste vänta får uthållighet, även kallat ”grit”.

Föreställ dig till exempel ett barn som vill bli duktig i en sport eller ett barn som kämpar med läsning eller matematik. De måste träna i månader och år för att bli bättre. Belöningen kommer inte direkt. Det kräver självdisciplin över lång tid, och under tiden lär de sig att hantera utmaningar och arbeta mot ett mål. 

Så blir barn bättre på att vänta på belöningar 

  • Prata om hur ni tänker när ni väntar på en belöning. Finns det något som gör det lättare, som att dagdrömma, sjunga, leka eller liknande? Ett annat knep är att se till att det som frestar är utom synhåll. 
  • Prata om varför vi måste träna oss på att vänta och tåla motgångar. Utan denna förmåga är det mycket vi inte kommer att lyckas med. Du kan fråga ditt barn om det finns något hen gärna vill uppnå och förklara hur tålamod kan vara till hjälp. 
  • Prata med barnet om värdet av att planera väl. Kanske kan ni planera något trevligt tillsammans som kräver förberedelser? 
  • Få barnet att spara pengar till något hen vill ha. 
  • Ta fram leksaker som tränar barnet i att vänta på belöningar och arbeta mot mål. Det kan till exempel vara pussel, byggleksaker och liknande. 
  • Gör experiment som kräver arbete, insats och väntan. Ni hittar många idéer här. 

Källor: 

  • Revisiting the Marshmallow Test: A Conceptual Replication Investigating Links Between Early Delay of Gratification and Later Outcomes, Tyler W. Watts et al, Psychological Science 2018, Vol. 29, s. 1159–1177, 2018 
  • Rational snacking: Young children’s decision-making on the marshmallow task is moderated by beliefs about environmental reliability. Kidd, C., Palmeri, H. & Aslin, R. N. (2013). Cognition, 126(1), 109–114. doi: 10.1016/j.cognition.2012.08.004 
  • Cultures Crossing: The Power of Habit in Delaying Gratification. Kaichi Yanaok et al., Psychological Science, vol 33, s. 1172-1181, 2022 
  • Childhood Obesity and Delayed Gratification Behavior: A Systematic Review of Experimental Studies, Carolina Caleza et al, J Pediatr, 2016 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *