Kanske inte det första barn vill ha som hobby. Men barn som blir medvetna om systemtänkande får en superkraft när de ska bemästra skolämnen och fritidsintressen. Som när de undersöker supersåpbubblor.
De vackraste såpbubblorna, stora som badbollar, flög omkring i klassrummet. Barnen hade lyckats skapa sin alldeles egna supersåpbubbleblandning. Det fanns bara ett problem, de hade glömt att skriva ner vad de hade gjort.
Vill du att ditt barn ska få superkrafter?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att lära dig hur!
Att skapa system
Vi hade inte skapat ett bra system för att hålla ordning. Därför kunde vi inte veta vilka proportioner av vatten, glycerol och såpa som fanns i det här fantastiska receptet. Men vi gjorde experimentet igen, och den här gången skrev vi ner allt vi gjorde och hittade superreceptet: 3 liter vatten, 2 deciliter diskmedel och 0,5 deciliter glycerol. Vi har använt det på Forskarfabriken i alla år sedan dess, och under tiden har vi gjort nya upptäckter. På dagar med extra torr luft blir det till exempel ännu bättre med lite mer glycerol, eftersom det binder vatten.
Systemtänkande i praktiken
Jag visste det inte då, men nu vet jag att detta är ett bra exempel på systemtänkande. Vi var först tvungna att bli medvetna om de enskilda delarna i receptet, och sedan kunde vi se hur de fungerade tillsammans. Barn som blir medvetna om systemtänkande får en fördel när de ska bemästra skolämnen och fritidsintressen. Du kanske minns när du var tvungen att lära dig svensk grammatik? Plötsligt behövde du sortera välbekanta ord i konstiga kategorier som adjektiv, verb och substantiv. Du var tvungen att analysera meningar och lista ut vad som var subjekt och objekt och hur de hängde ihop. Om någon hade berättat för dig att du samtidigt lärde dig systemtänkande om språk för att lättare kunna lära dig andra språk, hade det kanske varit mer begripligt varför du behövde lägga tid på det.
System i bebisfasen
Nyligen träffade jag ett par som hade fått bra träning i systemtänkande efter att ha uppfostrat en Staffordshire bullterrier, en hundras som är mycket krävande som valp. Gradvis insåg de att det fanns fem saker den behövde: mat, vatten, promenad, lek och närhet. När dessa behov var uppfyllda gick den inte loss på inredningen. De gjorde dagsscheman för hunden som gjorde den harmonisk. När de fick barn byggde de vidare på detta system och var sällan tveksamma om vad de skulle göra. Så länge bebisen fick tillräckligt med mjölk, närhet och sömn och inte kände något obehag, var den nöjd.
Ställ frågor
Lyckligtvis är det ganska enkelt att ge barn träning i systemtänkande. Kanske gör du det redan utan att veta om det? För det handlar i grund och botten om att ställa frågor om allt från det enkla till det mer komplexa. Ta till exempel en nyhet om en översvämning. Var kom allt vatten ifrån? Vart tog det vägen? Varför blev det mindre vatten efter ett tag? För att svara på detta måste ni tänka på hur vatten förflyttar sig via bäckar, floder, vägar, vattenledningar, vattenånga och regn. Ni upptäcker de olika delarna av systemet.
Hitta orsaker och upptäck helheten
Sedan kan ni leta efter orsaker. Hur fungerar delarna tillsammans? Varför kom det så mycket vatten just här vid den här tiden på året? Var det mycket snösmältning? Eller kanske var det störtregn? Är det kanske mer än en förklaring? Hänger några av förklaringarna ihop? Påverkar de varandra? På en ännu mer avancerad nivå kanske ni kopplar översvämningen till vattnets kretslopp på jorden via snö och regn, sötvatten och saltvatten och hur klimatet påverkar allt detta. Hemligheten är att gradvis gå från de enskilda delarna till det sammansatta.
Enkel norsk skiss över de olika stadierna i systemtänkande.
Systemtänkande för en hållbar framtid
UNESCO är FNorganisation för utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation och hävdar att systemtänkande är avgörande för att skapa en hållbar framtid. Världen är otroligt komplicerad och systemtänkande hjälper oss att orientera oss. Den här typen av tänkande behöver vi dessutom för att tänka kreativt eller kritiskt. Därför är systematisk tänkande en av superkrafterna i årets julkalender från Forskarfabriken.
Så här kan vi träna på att tänka systematiskt
Färdighet | Så här tränar vi på den | Exempel 1 |
Vi känner igen de olika delarna och processerna i ett system. | Vi ställer vad, varför och hur-frågor. Vad finns här? Hur är detta sammansatt? | Vi upptäcker hur vattenlösliga färger färgar vatten. Färgstyrkan beror på förhållandet mellan vatten och färg. |
Vi ser hur olika delar och processer påverkar varandra. | Vi letar efter orsakssamband för att förstå hur en sak leder till en annan. Varför är något på ett visst sätt? Hur hände det? | Vi blandar lika delar av rött och gult, rött och blått, gult och blått. Nu har vi fått sex färger. |
Vi kan organisera de olika delarna och processerna i större enheter. | Vi letar efter samband mellan de olika delarna och olika orsaker och effekter. Kan vi se hur flera delar fungerar tillsammans i en större enhet? | Vi använder dessa sex färger och vatten för att blanda ännu fler färger och upptäcker principerna för färgblandning. Kanske utforskar vi också hur färger förändras i olika typer av ljus. |
Vi får en djup förståelse som vi kan använda i nya sammanhang. | Vi får en komplex och helhetsbild av systemet vi är intresserade av. | Vi får en helhetsförståelse för hur färger uppstår och samspelar. |
Källor:
- Systems Thinking Skills of Preschool Children in Early Childhood Education Contexts from Turkey and Germany. Şebnem Feriver, et al, Sustainability, vol 11, s 1478, 2019
- The “thinking system” in a new school concept: A rhythmic teaching approach in physical education to develop creativity. Marta Rigon, et al, PLOS ONE, 16 april 2024.
- https://www.arnecollen.com/wp-content/uploads/2012/07/Seven-Activities_AC_GM_99.pdf